
På dette matrikelkort, der var i brug fra 1878 til 1930 ses matrikel 4h ca midt i kortet – lige sydøst for Saunte Station. Det var her, at Sauntegaard Skærvefabrik lå i en periode på 5-6 år. Til fabrikken var ført et sidespor fra Saunte Station.
Den aftegnede gård lige syd for 4h, er den oprindelig Stenagergaard, som imidlertid var blevet revet ned allerede før midten af 1800-tallet. Så de bygninger eksisterede ikke, da skærvefabrikken blev etableret i 1917.

Kampestensmuren blev opført i 1917 i forbindelse med anlægget af skærvefabrikken – og den kan endnu ses tydeligt lige øst for Saunte stationsbygning. Langs muren var anlagt et sidespor og her holdt åbne godsvogne hvori blev væltet skærver ned i fra skrænten ovenfor.
(Foto: Anders Møller)
sidespor fra stationen og ind på Sauntegaards areal umiddelbart sydøst for Saunte Station. Dette sidespor skulle føre ind til Sauntegaard Skærvefabrik og det var sidstnævnte, der skulle betale for anlæggelsen. Til gengæld ville HHGB vederlagsfrit besørge rangeringen på sidesporet til og fra skærvefabrikken. Imidlertid indebar aftalen også at Skærvefabrikken skulle garantere et minimum af 100 vognladninger á 10 tons til eller fra skærvefabrikken. Denne formulering kunne tyde på, at der måske også blev leveret store sten til fabrikken via banen. Hvis ikke der blev brug for 100 vogne pr år, skulle Skærvefabrikken yde en erstatning til HHGB på 7,10 kr. pr. manglende vogn. I aftalen stod tillige, at HHGB skulle have lov at benytte sidesporet til oprangering, såfremt det ikke generede skærvefabrikkens brug af sporet.

Denne stenknuser er IKKE fra Saunte, men fra Bornholm, hvor den har været anvendt i mindre grusgrave. Den stenknuser, der blev anvendt i Saunte har sandsynligvis været lidt større – og måske heller ikke transportabel som denne model.
(Foto: Anders Møller, 2015)
Rev. 18.03.2021